כלבוטק – האם באמת הוא הכל בודק?

חשיפה !!! צייד מכשפות בעידן המודרני

מאחורי כל סיפור של כל בוטק יש את הסיפור של יצירת הסיפור.

האם ניתנה הזדמנות לנושא הכתבה להביע את עצמו באמת או שמה שנכתב מראש ישודר בכל מקרה?

עם כל הכבוד להצהרת הכוונות של כל בוטק לעיתים, בוא נאמר, הרייטינג עולה להם לראש. חייבים שיהיה סיפור אחרת אין תוכנית וזה כבר עניין של פרנסה. היו להם אכן מספר תוכניות טובות אבל לא תמיד יש סיפור טוב ועדיין חייבים לעמוד בקצב ולשדר משהו אז הנה הגבולות מטשטשים בין אינטרס אישי לעמוד בקצב התוכניות שצריך לעלות לאויר, לאינטרס של עזרה  אמיתית לקהילה. המערכת של כל בוטק עובדת באופן מגמתי ולא מאפשרת לשנות את הסיפור שהוטווה מראש, כי חבל על הסיפור – חייבים לשדר אותו.

המדד להצלחה של התוכנית הוא רייטינג וכדי ליצור רייטינג גבוה נראה שאפשר לעשות הכל..

האמור לעיל הוא הסיפור מאחורי הסיפור ששודר על מרכז סיינטולוגיה דימור רוטשילד ב 2002 .תוכנית כלבוטק בראשות רפי גינת השתמשה במניפולציות תקשורתיות על מנת "לייצר סיפור"… והכל כמובן – בשביל הרייטינג.

ייתכן שהאסטרתגיה היא אחידה וזה צריך להיבדק. ישנם מספר שלבים:

שלב החלטה מראש על הנושא שהולכים עליו שיעניין את הציבור ושיש תחזית לגביו של ריטינג גבוהה.

כל בוטק בודק מתיימר לגלות את העובדות לגבי הנושא ולמסור אותם לציבור – כך לפחות הוא מציג את מה שהוא עושה.

חקירה שאינה מנסה לגלות את האמת

כדי לבדוק משהו צריך להיות בתקשורת איתו ובאופן זה לקבל מידע. אולם משום דרך הפעולה היא של כל בוטק היא תקשורת חד כיוונית, שאינה מנסה לגלות עובדות חדשות אלא לשדר את מה שהוחלט מראש.

שלב ההפתעה

בוא נאמר שאתם עמותה הפועלת לקידום מטרות חברתיות, שיקום מסמים, חינוך לערכים ועוד. יום אחד אתם מגיעים בבוקר ונדהמים לגלות שקיבלתם פקס מהתוכנית של מר גינת ובו נאמר לכם שתוך מספר ימים אתם תככבו בתוכנית בשידור הקרוב של כלבוטק. לא שיחה, לא טלפון – פקס. מופתעים? אין מה להיות מופתע. מסתבר שזו שיטה. אולי חלה טעות פאטאלית? אולי המקורות הן לא מהימנים. זה לא מעניין אף אחד בצוות כלבוטק. מסתבר שבמשך תקופה של כחודש חודשיים באו לבקר אתכם מספר פעמים באופן סמוי, תחקירנים של כלבוטק וצילמו אתכם במצלמה נסתרת ללא ידיעתכם. התחקירן מציג את עצמו כלקוח לכל דבר ובתום לב אתם נותנים לו את השירות הרגיל, תוך כדי שכל שניה מהשיחה שלכם מוקלטת ומצולמת בסתר. עשרות שעות של עריכת ווידיאו מתוחכמת של חצאי דברים יוצרת אשליה ממשית של חטאים, ונותנת לצופה התמים להשלים את החסר. אפשר לייצר בעזרה עריכה נכונה כל דבר בעצם…

עשרות עד מאות שעות מושקעים בחקירה, בצילומים, עריכה ועוד – הרבה משכורות…

מסתבר שהתוכנית כבר מוכנה לשידור ונמכרה לערוץ הטלויזיה. המשחק מכור מראש.

"כתב האישום"

הפקס שקיבלתם נראה ככתב אישום מלא בהכללות ובדיס-אינפורמציה – החסרת מידע לגבי נושא מסויים על מנת ליצור מניפולציה אצל המקבל. מר גינת מבקש בפקס לקבל "כתב הגנה".

שלב ההתחמקות

אתם מנסים לברר את ה"האשמות האמיתיות" מאחורי הכתב הסתום שמגיע מהתוכנית ונתקלים בחומה. מערכת התוכנית לא רק שלא מוכנה לחשוף אף פרט מתוכן השידור, אלא באופן שיטתי נמנעת מלספק כל מידע שעשוי לעזור ביצירת "כתב הגנה" תקף.  במקרה שאירע,  ובו היתה פניה לעורך התוכנית מר גולן יוכפז למטרת בירור הטענות, נאמר למתקשר ע"י מר יוכפז כי "השיחה לא נעימה לו".

"כתב ההגנה"

אתה מפעיל עורך דין שגם מגיע למסקנה שאין עם מי לדבר. עורך הדין מקבל שוב ושוב תגובה כי "ישנה מדיניות לא להעביר פרטים בקשר לתוכנית לפני שהיא מוקרנת " .  בלית ברירה ובלי שיהיה לך עדיין כל מושג על מה כל המהומה, אתה נאלץ להכין "כתב הגנה" כלשהו. ולו כדי לשבור את שתיקת הכבשים.

סתימת הפיות

האם בכך נגמר הדבר? לא ולא. אתה שולח את "כתב ההגנה" שלך לתוכנית ומבקש שעל מנת לשמור על הגינות וצדק, שהעתק של הכתב יוקרא בעיני הצופים במלואו וכלשונו (כאשר אתה מקפיד לשמור על הנחיות שניתנו לך לגבי מספר הפקסאות שעומדות לרשותך) וכן שעותק שלו יוצג בעיני המצלמה כדי לוודא שלא שונה או הושמט דבר. או אז מערכת התוכנית מעדכנת אותך שכתב ההגנה עבר עריכה כשלהי. בקשות לקבל עותק של המסמך שעבר עריכה כדי לוודא שלא הושמטה שום נקודה חשובה נתקלת שוב בסירוב.

הסוף המר

מגיע יום השידור. התוכנית משודרת בדיוק כפי שתוכננה מבעוד מועד. בסוף 10 דקות השידור מופיע התגובה "שלך" עם כמה שיפוצים. 10 דקות של תעמולה שחורה בתוספת "כתב ההגנה" יוצרים את האפקט המושלם וגורמים לכל צוות גינת הפקות  לצחוק כל הדרך אל הבנק. רייטינג – נקודה.

צייד המכשפות והפרת האתיקה העיתונאית.

בעוד שחשוב מאוד שבחברה דמוקרטית, יהיה גוף שיאתר ויתריע על עוולות הנעשות בידי גופים ציבוריים ופרטיים, הדבר עלול לפעול גם בכיוון השני וליצור ',צייד מכשפות '  גם בעידן שלנו – דבר שאין לו מקום באף דמוקרטיה ומזכיר משטרים אפלים המשתמשים במדיה על מנת ליצור דעת קהל שלילית ללא כל בסיס בעזרת מניפולציות זולות, דבר העלול להסתכם בנזק ממשי לאנשים וגופים הפועלים לקידום החברה בכלים העומדים לרשותם.

יש מקום לבדוק האם השיטות שבהם פועלים צוות ההפקה של 'גינת הפקות',  אינם גובלים בהפרה של האתיקה העיתונאית ואף של חוקי היסוד של מדינת ישראל".

נשמע כמו סרט אימים?

זה יכול לקרות גם לכם.

16 תגובות בנושא “כלבוטק – האם באמת הוא הכל בודק?”

  1. בסרט הדוקומנטרי שיטת השקשוקה של מיקי רוזנטל מועלות טענות שרפי גינת ניסה למנוע חשיפת פרשת שחיתות הנוגעת למשפחת עופר איתה הוא ביחסי ידידות קרובים בשעה שהיה העורך הראשי של ידיעות אחרונות. כך שלא תמיד זה רק חשיפת "האמת".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *